środa, 23 września 2009

Link

Link do publikacji o tematyce motoryzacyjnej

poniedziałek, 21 września 2009

Kody błędów Almera/Tino

Poniżej zamieszczam kody błędów Nissan Almera / Tino - tłumaczenie google :D

P0031 Heated tlenu sensor1 (obwód sterowania nagrzewnicy niskie)
P0032 Heated oxygen sensor1 (heater control circuit high) P0032 tlenu podgrzewane sensor1 (obwód sterowania nagrzewnicy wysoka)
P0037 Heated oxygen sensor2 (heater control circuit low) P0037 tlenu podgrzewane sensor2 (obwód sterowania nagrzewnicy niskie)
P0038 Heated oxygen sensor2 (heater control circuit high) P0038 tlenu podgrzewane sensor2 (obwód sterowania nagrzewnicy wysoka)
P0102 Mass air flow sensor circuit (low input) P0102 Mass Air Flow obwodu czujnika (niskonakładowe)
P0103 Mass air flow sensor circuit (high input) P0103 Mass Air Flow obwodu czujnika (cenny wkład)
P0112 Intake air temperature (sensor circuit low input) P0112 Temperatura powietrza wlotowego (obwód czujnika niskonakładowe)
P0113 Intake air temperature (sensor circuit high input) P0113 Temperatura powietrza wlotowego (obwód czujnika cenny wkład)
P0117 Engine coolant temperature (sensor circuit low input) P0117 Temperatura chłodziwa silnika (obwód czujnika niskonakładowe)
P0118 Engine coolant temperature (sensor circuit high input) P0118 Temperatura chłodziwa silnika (obwód czujnika cenny wkład)
P0132 Heated oxygen sensor 1 (circuit high voltage) P0132 Czujnik tlenu Ogrzewany 1 (Circuit High Voltage)
P0133 Heated oxygen sensor 1 (circuit slow response) P0133 Czujnik tlenu Ogrzewany 1 (Circuit Slow Response)
P0134 Heated oxygen sensor 1 (circuit no activity detected) P0134 Czujnik tlenu Ogrzewany 1 (obwód nie wykryto aktywności)
P0138 Heated oxygen sensor 2 (circuit high voltage) P0138 Czujnik tlenu Ogrzewany 2 (Circuit High Voltage)
P0139 Heated oxygen sensor 2 (circuit slow response) P0139 Czujnik tlenu Ogrzewany 2 (Circuit Slow Response)
P0171 Fuel injection system (too lean) P0171 System wtrysku paliwa (zbyt chude)
P0172 Fuel injection system (too rich) P0172 System wtrysku paliwa (zbyt bogata)
P0174 Fuel injection system (too lean) P0174 System wtrysku paliwa (zbyt chude)
P0221 Throttle position sensor (circuit range/performance problem) P0221 Czujnik pozycji przepustnicy (zakres obwodu / problem z wydajnością)
P0222 Throttle position sensor 1 (circuit low input) P0222 Czujnik pozycji przepustnicy 1 (obwód niskonakładowe)
P0223 Throttle position sensor 1 (circuit high input) P0223 Czujnik pozycji przepustnicy 1 (obwód wysoki wkład)
P0226 Throttle position sensor (circuit range/performance problem) P0226 Czujnik pozycji przepustnicy (zakres obwodu / problem z wydajnością)
P0227 Throttle position sensor 1 (circuit low input) P0227 Czujnik pozycji przepustnicy 1 (obwód niskonakładowe)
P0228 Throttle position sensor 1 (circuit high input) P0228 Czujnik pozycji przepustnicy 1 (obwód wysoki wkład)
P0300 Multiple cylinder misfire detected P0300 cylinder niewypał wiele wykrytych
P0301 No.1 cylinder misfire detected P0301 niewypał cylindra wykryte No.1
P0302 No.2 cylinder misfire detected P0302 niewypał cylindra wykryte No.2
P0303 No.3 cylinder misfire detected P0303 niewypał cylindra wykryte No.3
P0304 No.4 cylinder misfire detected P0304 cylinder niewypał No.4 wykrytych
P0327 Knock sensor circuit low input P0327 Czujnik obwodu Knock niskonakładowe
P0328 Knock sensor circuit high input P0328 Obwód czujnika Knock cenny wkład
P0335 Crankshaft position sensor (POS) circuit P0335 Czujnik pozycji korbowych (POS) obwodu
P0340 Camshaft position sensor (PHASE) circuit P0340 CAMSHAFT POSITION SENSOR (FAZ) Circuit
P0420 Catalyst system efficiency below threshold P0420 wydajność systemu Catalyst poniżej progu
P0430 Catalyst system efficiency below threshold P0430 wydajność systemu Catalyst poniżej progu
P0444 EVAP canister purge volume control solenoid valve circuit open P0444 Evap Workowe rejestracja kontrola głośności obwód elektromagnetyczny zawór otwarty
P0500 Vehicle speed sensor P0500 Czujnik prędkości pojazdu
P0550 Power steering pressure sensor circuit P0550 Wspomaganie kierownicy ciśnienie obwodu czujnika
P0605 Engine control module P0605 Moduł sterowania silnika
P1065 ECM power supply circuit P1065 Obwód zasilania ECM
P1105 MAP / BARO Pressure Switch Zawór elektromagnetyczny
P1111 Intake zawór elektromagnetyczny harmonogramu kontroli obwodu zaworu
P1121 Electric throttle control actuator P1121 elektryczne sterowanie przepustnicą siłownika
P1122 Electric throttle control performance problem P1122 elektryczne sterowanie przepustnicą Performance problem
P1124 Throttle control motor relay circuit short P1124 Throttle sterowanie silnikiem obwodu przekaźnika krótkie
P1126 Thermostat Function P1126 Termostat Pozycja
P1126 Throttle control motor relay circuit open P1126 Throttle kontroli przekaźnik silnikowy obwód otwarty
P1128 Throttle control motor circuit short P1128 Throttle Control Motor zwarcie
P1130 Swirl Control Valve Control Solenoid Valve P1130 Swirl Control Valve Control Solenoid Valve
P1143 Heated oxygen sensor 1 lean shift monitoring P1143 Heated Oxygen Sensor 1 Lean Monitorowanie Shift
P1144 Heated oxygen sensor 1 lean shift monitoring P1144 Heated Oxygen Sensor 1 Lean Monitorowanie Shift
P1146 Heated oxygen sensor 2 minimum voltage monitoring P1146 Heated Oxygen Sensor 2 Minimalna monitorowanie napięcia
P1147 Heated oxygen sensor 2 maximum voltage monitoring P1147 Heated Oxygen Sensor 2 Maksymalna monitorowanie napięcia
P1148 Closed Loop Control (Bank 1) P1148 Closed Loop Control (Bank 1)
P1163 Heated oxygen sensor 1 lean shift monitoring P1163 Heated Oxygen Sensor 1 Lean Monitorowanie Shift
P1164 Heated oxygen sensor 1 lean shift monitoring P1164 Heated Oxygen Sensor 1 Lean Monitorowanie Shift
P1165 Swirl Control Valve Control Vacuum Switch P1165 Swirl Control Valve Control Switch próżniowe
P1166 Heated oxygen sensor 2 minimum voltage monitoring P1166 Heated Oxygen Sensor 2 Minimalna monitorowanie napięcia
P1167 Heated oxygen sensor 2 maximum voltage monitoring P1167 Heated Oxygen Sensor 2 Maksymalna monitorowanie napięcia
P1168 Closed Loop Control (Bank 2) P1168 Closed Loop Control (Bank 2)
P1211 ABS/TCS Control Unit P1211 ABS / TCS Control Unit
P1211 TCS control unit P1211 Control Unit TCS
P1212 ABS/TCS Communication Line P1212 ABS / TCS line communication
P1212 TCS communication line P1212 TCS linii komunikacyjnej
P1217 Engine Over Temperature (Overheat) P1217 Engine zbyt wysokiej temperatury (przegrzanie)
P1217 Engine over temperature P1217 Engine Over Temperature
P1223 Throttle position sensor 2 (circuit low input) P1223 Czujnik pozycji przepustnicy 2 (obwód niskonakładowe)
P1224 Throttle position sensor 2 (circuit high input) P1224 Czujnik pozycji przepustnicy 2 (obwód wysoki wkład)
P1227 Throttle position sensor 2 (circuit low input) P1227 Czujnik pozycji przepustnicy 2 (obwód niskonakładowe)
P1228 Throttle position sensor 2 (circuit high input) P1228 Czujnik pozycji przepustnicy 2 (obwód wysoki wkład)
P1229 Sensor power supply circuit short P1229 zasilanie czujnika zwarcie
P1320 Ignition Signal P1320 Zapłon Signal
P1320 Ignition Signal P1320 Zapłon Signal
P1335 Crankshaft Position Sensor (REF) P1335 korbowych stanowisko Sensor (REF)
P1336 Crankshaft Position Sensor (CKPS) P1336 korbowych stanowisko Sensor (CKP)
P1400 EGRC Solenoid Valve P1400 EGRC Zawór elektromagnetyczny
P1401 EGR Temperature Sensor P1401 Czujnik temperatury EGR
P1402 EGR System P1402 EGR System
P1440 EVAP Control System Small Leak P1440 Evap Control System przedostaniu
P1441 Vacuum Cut Valve Bypass Valve P1441 próżniowe Cut Valve Bypass Valve
P1444 Canister Purge Volume Control Solenoid Valve P1444 Workowe Purge Volume Control Solenoid Valve
P1445 EVAP Canister Purge Volume Control Valve P1445 Evap Workowe Purge Volume Control Valve
P1446 EVAP Canister Vent Control Valve (Closed) P1446 Evap Workowe Vent Control Valve (Closed)
P1447 EVAP Control System Purge Flow Monitoring P1447 Evap Purge Flow Control System Monitorowania
P1448 EVAP Canister Vent Control Valve (Open) P1448 Evap Workowe Vent Control Valve (Open)
P1464 Fuel Level Sensor Circuit (Ground Signal) P1464 Fuel Level Sensor Circuit (Signal Ground)
P1490 Vacuum Cut Valve Bypass Valve (Circuit) P1490 próżniowe Cut Valve Bypass Valve (Circuit)
P1491 Vacuum Cut Valve Bypass Valve P1491 próżniowe Cut Valve Bypass Valve
P1492 EVAP Canister Purge Control/Solenoid Valve (Circuit) P1492 Evap Workowe Purge Control / zawór elektromagnetyczny (Circuit)
P1493 EVAP Canister Purge Control Valve/Solenoid Valve P1493 Evap Workowe Purge Control Valve / zawór elektromagnetyczny
P1550 TCC Solenoid Valve P1550 TCC Zawór elektromagnetyczny
P1605 A/T Diagnostic Communication Line P1605 / T diagnostyczne line communication
P1610 - P1615 NATS MALFUNCTION P1610 - P1615 NATS Malfunction
P1705 Throttle Position Sensor Circuit A/T P1705 Throttle Position Sensor Circuit / T
P1706 Park/Neutral Position (PNP) Switch P1706 Park / Neutral Position (PNP) Switch
P1706 Park/neutral position switch P1706 Park / neutralny przełącznik
P1760 Overrun Clutch Solenoid Valve (Circuit) P1760 Przekroczenie sprzęgła zawór elektromagnetyczny (Circuit)
P1805 Brake switch P1805 Brake Switch

czwartek, 17 września 2009

Pare fotek BRC SEQ24











Odgrzybianie klimatyzacji wymiana filtra kabinowego

Odgrzybianie klimatyzacji za pomocą sprayu dokonujemy samodzielnie i wiąże się to z wymianą filtru kabinowego. Operacja zalecana jest raz na rok albo, co 15tys km. Preparaty wyposażone są w sondę (wężyk z głowicą). Sondę wkładamy w każdy nawiew najgłębiej jak się da czuwając, aby się nie zagięła następnie naciskamy przycisk i powoli wyciągamy wężyk ( preparat pęcznieje jak pianka do golenia). Po wpuszczeniu preparatu do każdej kratki przystępujemy do wymiana filtra kabinowego, umiejscowionego za schowkiem od strony pasażera, po otwarci schowka wyciągamy dwa bolce i wyjmujemy półkę.

Filtr kabinowy umiejscowiony jest za zaślepką, która zamocowana jest na 2 zatrzaski, które odginamy ku dołowi a następnie pociągamy do siebie



Wyciągamy stary filtr kabinowy


W zaznaczoną przestrzeń wprowadzamy sondę i napuszczamy preparat nie żałujemy, pamiętajmy, iż poniżej zamontowana jest dmuchawa.



Następnie zamykamy zaślepkę i przechodzimy do miejsca gdzie jest największy "syf” , czyli do parownika. Zdejmujemy plastik przy pedale gazu



Widoczny będzie gumowy wężyk zamocowany na tulei należy go ściągnąć, wprowadzam sondę do wężyka i tulei wpuszczamy preparat i (nie żałujemy) ponownie zakładamy wężyk na tulejkę


Odczekujemy zazwyczaj 15 min chyba ze w instrukcji od preparatu jest podany inny czas. Otwieramy drzwi odpalamy klimatyzację i nawiew ustawiamy na max preparat zmian stan skupienia na ciekły wiec trzeba zapatrzeć sie w szmatkę, aby wytrzeć ciecz, która zostanie wyrzucona przez kratkę nawiewu, co parę min zmieniamy kierunki nawiewu.
Ważne na forach piszą o awariach radia przy odgrzybianiu ostatnio jak byłem na etapie wietrzenia włączyłem sobie radio widocznie gdzieś był wyciek z nawiewu frontowego i miałem małe spięcie poszły przednie głośniki wiec zalecam nie włączać radia ewentualnie wyjąc do momentu przeschnięcia kanałów. Po zabiegu ponownie otwieramy komorę filtra kabinowego wkładamy nowy filtr ( zgodnie z kierunkiem nawiewu) zamykamy i cieszymy się świeżymy powietrzem.

środa, 16 września 2009

Liczba przejechanych kilometrów

Widziałem na forach często zapytania jak obliczyć spalanie auta na 100km , poniżej wzór który można zastosować

zatankowane litry / liczbę przejechanych kilometrów * 100
40l/308km*100=12,98L

poniedziałek, 14 września 2009

Głośniki , dystanse

Nadszedł czas na demontarz uszkodzonych przednich głośników o średnicy 165mm


Nowe głośniki zostały osadzone w plastikowych dystansach (cena 16 zł).



Jeżeli mamy całkowicie nie sprawne głośniki i chcemy zaoszczędzić trochę grosza na dystanse możemy za pomocą skalpela odciąć membranę a przy pomocy piły, nożyc odciąć plastikowy stelaż a nierówności spiłować pilnikiem. Na tak uzyskanym dystansie wiercimy otwory mocujące i przy pomocą silikonu zatwierdzamy nowy głośnik głośnik

Demontaż tapicerki - drzwi





sobota, 12 września 2009

Miska olejowa, wymiana oleju

Wymiana oleju, wymiana filtra , usunięcie wycieku są to czynności które możemy wykonać samodzielnie.

Kontrola poziomu oleju silnikowego
1. Samochód należy zaparkować na płaskim terenie
2. Silnik przez chwile utrzymujemy na obrotach , aż uzyska temperaturę pracy
3. Wyłączamy silnik musimy chwilę poczekać aż olej spłynie do miski olejowej
4. Wyjmujemy bagnet , jeżeli jest brudny wycierami i ponownie wkładamy
5. Wyjmujemy ponownie bagnet i odczytujemy poziom jeżeli jest poniżej min należy odkręcić korek wlewu i uzupełnić olej ( na taki sam jaki był poprzednio wlany). Nigdy nie powinniśmy przelać powyżej wskaźnika max.
Pojemność miski olejowej to ok 2,7L

Wymiana miski olejowej, uszczelnienie
Koszt nowej miski olejowej na allegro (80-180 zł)





środa, 9 września 2009

Nowe radyjko

Podczas ostatniego zabiegu odgrzybiania klimatyzacji (preparat w spray) nie wymontowałem radia i najprawdopodobniej wystąpiło jakieś spięcie i popaliły mi się przednie głośniki (fabryczne). Nie jestem pierwszym którego to spotkało na forach spotkałem się z informacjami o spalonych radioodtwarzaczach u mnie radio całe a głośniki do kasacji. Jako, że nie jestem melomanem i odsłuchując radia i głośniki w sklepie nie słyszałem zdecydowanej różnicy między sprzętem za 500 a 1000 zł. Zdecydowałem sie na zakup Radioodtwarzacz Sony CDX GT 33U i do tego Głośniki Hertz DCX 165 + dystanse. Nowe radio jest zamontowane i spisuje sie Świętnie, intuicyjna obsługa ładny wygląd i nic więcej szczęścia nie potrzeba. Głośniki oczekują na wymianę i wygłuszenie drzwi.

wtorek, 8 września 2009

Instalacja gazowa

Jako że rozpocząłem budowę domu i mam sporo jeżdżenia postanowiliśmy z żoną w naszej "Białej Suce" zamontować gaz zobaczymy czy nas ta ekonomia nie wprowadzi w wydatki i tak 5-09-2009 założyłem instalację gazową BRC Sequent 24, reduktor GENIUS MB 1500 , zbiornik Bormech w kole zapasowym - 48L. W internecie jest bardzo dużo opinii na temat tej instalacji od tych pozytywnych do negatywnych (zazwyczaj piszą osoby które mają problem) ale biorąc pod uwagę ilość użytkowników na liczbę instalacji to chyba można spać spokojnie polecam forum trzeba się zarejestrować aby korzystać

Warsztat wybrany na podstawie opinii uzyskanych z forum jak i znajomych którzy w tym warsztacie zakładali instalację i szfagra który tam zagazował juz trzecie auto. Firma Gredar mają w swojej ofercie instalacje KME, BRC od 1100 zł do 2700 zł, instalacja założona w przeciągu 6h.
Pierwsze odczucia - zmniejszona przestrzeń w bagażniku :( , instalacja zamontowana solidnie chociaż zostawili porządek w aucie :D,, łola boga za tą cenę mogli by zaprojektować dobry przełącznik , przełączanie na gaz praktycznie nie zauważalne nie szarpie itp. Co do utraty mocy jakoś nie zauważyłem wcześniej też jej sie nie spieszyło za mało kucyków w stadninie.
Jak będa pojawiać sie problemy bądz inne spostrzeżenia temat będzie rozwijany

VIN

VIN (Vehicle Identification Number) potocznie NUMER NADWOZIA jest złożonym zestawem znaków, który zostaje nadany pojazdowi przez producenta w celu jego identyfikacji. Istnieje norma ISO 3779 - 1983, która określa treść i budowę numeru identyfikacyjnego pojazdu, dzięki czemu może zostać stworzony jednolity dla całego świata system numerów identyfikacyjnych pojazdów samochodowych.

Na forum forum.nissanklub.pl są osoby które mogą sprawdzić historię napraw po vin jeżeli był serwisowy w ASO

Przydatne strony
Wikipedia - podstawowe informację

AutoŚwiat - przykłady jak rozkodować vin
MotoFakty - informację jak rozkodować + tabele xls
AutoBaza- rozkodowanie inf. po wprowadzeniu nr VIN sprawdza czy samochód nie jest poszukiwany

Umiejscowienie nr VIN i tabliczek znamionowych w nissanie N16






1. Tabliczka identyfikacyjna
A. Numer zatwierdzenia typu
B. VIN (numer identyfikacyjny pojazdu)
C. Ciężar brutto pojazdu
D. Ciężar brutto złożony
E. Ciężar osi brutto (przód)
F. Ciężar osi brutto (tył)
G. Typ pojazdu
H. Kod farby nadwozia
I. Kod koloru wykończenia
J. Model

2. VIN (numer identyfikacyjny pojazdu)
K. Samochód osobowy Nissan
L. Typ nadwozia B = 4-drzwiowy, E = 3-drzwiowy, F = 5-drzwiowy
M. Typ silnika A = QG15DE, B = QG18DE, D= YD22DD(T), H = K9K
N. Oś napędzana A = Napęd na 2 kola
O. Kod modelu
P. Przeznaczenie U = Europa
Q. Numer seryjny pojazdu

3. Etykieta informacyjna o kontroli emisji
4. Etykieta z informacjami dotyczącymi klimatyzacji

5. Kod silnika, silnik QG
6. Kod silnika, silnik YD22
7. Kod silnika, silnik K9K

8. Kod przekładni ręcznej (F30A)
9. Kod przekładni ręcznej (F50A)
10. Kod przekładni ręcznej (F70A)
11. Kod przekładni automatycznej (03B)
12. Kod przekładni ręcznej (F51R)


NR VIN dla aut NISSAN


1. KRAJ PRODUCENTA
JN1 - Nissan Japonia
SJN - Nissan Wielka Brytania
VSK - Nissan Hiszpania

2. RODZAJ NADWOZIA
E - Micra (K11) hatchback 3d
F - Micra (K11) hatchback 5d
B - Sunny (N14)/Almera (N15) limuzyna
E - Sunny (N14)/Almera (N15) hatchback 3d
F - Sunny (N14)/Almera (N15) hatchback 5d
G - 100NX (B13) coupe
H - 100NX (B13) dach ze zdejmowanymi czesciami
T - Sunny kombi (Y10)
W - Sunny kombi (Y10) wersja dostawcza
B - Primera (P10) limuzyna 4d
F - Primera (P10) hatchback 5d
T - Primera (W10) kombi
A - Serena (C23) bus 4d
B - Serena (C23) bus 5d
H - Serena (C23) dostawczy, 4d
M - Serena (C23) dostawczy 5d
C - Maxima (A32)
B - Primera (P11) 4d
F - Primera (P11) 5d

3. KOD SILNIKA
A - Micra 1.0 (K11)
B - Micra 1.3 (K11)
C - Sunny 1.4 (N14)
E - Sunny 1.6 (N14)
G/J - Sunny 2.0/Sunny 2.0D
A - Almera 1.4 (N15)
C - Almera 1.6 (N15)
E - Almera 2.0 (N15)
F - Almera D (N15)
E - 100NX 1.6 (B13)
G - 100NX 2.0 (B13)
D - Sunny kombi 1.6 (Y10)
E - Sunny kombi 1.7D (Y10)
F - Sunny kombi 2.0D (Y10)
A - Primera 1.6 (P10/P11)
C - Primera 2.0 (P10/P11)
D - Primera 2.0D (P10/P11)
A - Primera kombi 1.6 (W10)
C - Primera kombi 2.0 (W10)
D - Primera kombi 2.0D (W10)
A - Serena 1.6 (C23)
B - Serena 2.0( C23)
D - Serena 2.0D (C23)
A - Maxima 2.0 ( A32)
C - Maxima 3.0 (A32)
Wyjatek w oznaczeniu: 00 - Micra 1.0 (K10); 0H - Micra 1.2 (K10)

4. RODZAJ NAPĘDU
A - napęd na dwa kola
N - napęd na cztery kola

5. OZNACZENIE MODELU
K10 - Micra do 1992
K11 - Micra od 1993
B12/ N13/ N14 - Sunny
N15 - Almera
B13 - 100NX
Y10 - Sunny kombi
P10/P11 - Primera
W10 - Primera kombi
J30/A32 - Maxima
C23 - Serena
Z31/Z32 - 300ZX/300 ZX TT
NM11/OM11 - Praire
D21 - Terrano
R20 - Terrano II

6. MIEJSCE PRZEZNACZENIA
U = Europa

7. POZYCJA NIEKODOWANA
8. BIEŻĄCY NUMER PRODUKCYJNY




Konserwacja warunki normalne (<30 000km rocznie) co 15 000 /12 mc

Silnik
  • wymienić olej silnikowy
  • wymienić filtr oleju
  • sprawdzić stan i naprężenia paska(ów) karbonowego(ych) w razie potrzeby wymienić go lub wyregulować
  • układ chłodzenia : sprawdzić wycieki, sprawdzić poziom stężenia środka zapobiegającego zamarzanie, w razie potrzeby skorygować

Sprzęgło, skrzynia biegów i przekładnie główne
  • sprzęgło hydrauliczne: sprawdzić czy nie występują przecieki na rurkach, przewodach i podłączeniach, sprawdzić poziom płynu w razie potrzeby uzupełnić
  • przekładnia ręczna: sprawdzić poziom oleju, w razie potrzeby uzupełnić; sprawdzić wycieki
Układ kierowniczy
  • sprawdzić poziom oleju układu wspomagania kierownicy, w razie potrzeby uzupełnić
Hamulce
  • sprawdzić poziom płynu hamulcowego, w razie potrzeby uzupełnić
  • sprawdzić przewody - pod katem uszkodzeń i wycieków
  • sprawdzić klocki hamulcowe i grubość okładziny
  • sprawdzić i wyregulować hamulec ręczny
  • sprawdzić stan hamulców tarczowych
Zawieszenia , koła i opony
  • sprawdzić głębokość bieżnika i wzór zużycia na wszystkich oponach, włącznie z zapaową
  • sprawdzić ciśnienie w oponach i w razie potrzeby poprawić je
  • ustawienia koła : sprawdzić w razie potrzeby poprawić je

Układ elektryczny
  • Sprawdzić oświetlenie i działanie klaksonu
  • sprawdzi wycieraczki na przedniej szybie i układ myjący w razie potrzeby uzupełnić płyny w urządzeniu myjącym
  • Sprawdzić ustawienia reflektorów , w razie potrzeby skorygować
  • Sprawdzić czy poduszki powietrzne nie są uszkodzone (po 10 latach , potem co 2 lata)
  • Sprawdzić / wyczyścić podłączenia akumulatora
  • Uzupełnić elektrolit w akumulatorze (obsługowym)

Wnętrze
  • sprawdzić pasy bezpieczeństwa